Elles sapphichent. La visibilité des invisibles lesbiennes à la télévision des années 50-60.
"The Sappho Show". The visibility of invisible lesbians on television in the 50-60s. |
|
Commentaire en direct d'images de l'ORTF par Catherine Gonnard et Elisabeth Lebovici - Live commentary of ORTF images by Catherine Gonnard and Elisabeth Lebovici. 120'.
|
Dans le cadre des séances "Transmission" spéciales 25 ans cette année, nous avons la chance d'accueillir Catherine Gonnard et Elisabeth Lebovici pour une séance autour d'une sélection d'images de l'ORTF qu'elles commenteront en direct. Bien avant le début de la "visibilité" des lesbiennes et des gays dans les années 70, nous occupions déjà le petit écran. Vous allez ainsi découvrir grâce au décryptage de codes subtils que nous offrent Elisabeth Lebovici et Catherine Gonnard des chanteuses, écrivaines, productrices... Une promenade dans les troubles du genre télévisuel à ne pas manquer ! Images inédites et découvertes garanties !
Within the context of the "Transmission: special 25th anniversary" screenings this year, we have the good fortune to welcome Catherine Gonnard and Elisabeth Lebovici for a screening based on a selection of ORTF images; with live commentary. Well before the beginning of lesbian and gay "visibility" in the Seventies, we already occupied the small screen. You will thus discover singers, writers, and producers…, thanks to Elisabeth Lebovici and Catherine Gonnard's decyphering of the subtle codes. A promenade in the gender trouble of the televisual kind not to be missed! Hitherto unseen images and discoveries guaranteed!
|
|
|
|
|
|
Catherine Gonnard |
|
Catherine Gonnard est journaliste et essayiste, spécialisée dans la littérature, l'histoire des femmes et l'homosexualité féminine. Dans les années 1980, elle participe au Mouvement d'information et d'expression des lesbiennes (MIEL) et à la fondation du Comité d'urgence anti-répression homosexuelle (CUARH). De 1980 à 1987, elle participe au comité de rédaction du mensuel Homophonies, puis de 1989 à 1998 elle est rédactrice en chef de Lesbia Magazine. Elle a collaboré régulièrement au magazine Têtu. Elle a constitué les archives de l'Union des Femmes Peintres et Sculpteurs (1881 - 1994). Elle a participé à de nombreux colloques et conférences et écrit de nombreux articles et communications sur le thème de la littérature, de l'art, des femmes et du lesbianisme. Catherine Gonnard et Elisabeth Lebovici ont co-écrit Femmes artistes/artistes femmes, Paris, de 1880 à nos jours.
Catherine Gonnard is a journalist and essay writer, specializing in literature, women's history and female homosexuality. In the 1980s, she was part of the "Movement for information and lesbian expression" (MIEL) and part of the foundation "Committee for Urgent Homosexual Anti-repression" (CUARH). From 1980 to 1987, she was on the editorial board of the monthly magazine "Homophonies", then from 1989 to 1998 the editor-in-chief of "Lesbia Magazine". She has regularly contributed to "Têtu" magazine. She constituted the archives of the Women's Painters and Sculptors Union (1881 - 1994). And she has taken part in many symposiums and conferences and written many articles and communications on literature, art, women and the lesbianism. Catherine Gonnard and Elisabeth Lebovici have co-written "Women artists/artists women, Paris, 1880 to the present day".
|
|
|
|
Elisabeth Lebovici |
|
Élisabeth Lebovici est historienne d'art, journaliste et critique d'art. Elle a étudié à Paris et a suivi à New York l'Independent Study Program du Whitney Museum of American Art. Elle soutient en 1983 une thèse sur "L'Argent dans le discours des artistes américains", 1980-81 à l'université Paris X. En 1991, elle entre au journal Libération pour lequel elle travaille jusqu'en 2006. Elle a précédemment été rédactrice en chef de Beaux Arts magazine et collabora à Artpress. Elle coorganise depuis 2006 le séminaire "Something You Should Know: artistes et producteurs" à l'EHESS, Paris. Elle s'intéresse particulièrement aux questions des genres et des sexualités, et aux relations entre féminisme, théorie queer, histoire de l'art et art contemporain. Élisabeth Lebovici est l'auteure de nombreuses monographies d'artistes contemporains et organise des enseignements à l'EHESS. Elle est par ailleurs une militante des droits des homosexuels.
Élisabeth Lebovici is an art historian, journalist and French art critic. She studied in Paris and in New York, following the Independent Program Study at the Whitney Museum of American Art. In 1983 she completed a thesis on "Money in the American Artist's Discourse", 1980-81 at the University Paris X. In 1991 she started at "Libération" newspaper for which she worked until 2006. She was previously editor-in-chief with "Beaux Arts Magazine" and also contributed to "Artpress". Since 2006 she has co-organised the seminar "Something You Should Know: artists and producers" with EHESS, Paris. She is particularly interested in questions about gender and sexuality and is committed to the subject of relations between feminism, theory queer, history of art and contemporary art. Élisabeth Lebovici is author of many books on contemporary artists and organizes the curriculum at the EHESS. She is also a homosexual rights activist.
|
|